Okej, znate da želite da se bavite employer branding-om. Imate neke svoje razloge i shvatili ste da employer branding procesi treba da se prioritizuju.
I šta sad? Odakle se kreće, koji nam je prvi korak i kako da znamo na čemu inicijalno treba da radimo?
Ovo su u 95% slučajeva pitanja mojih klijenata i kroz rad na nekoliko strateških projekata sam uspela da struktuiram taj prvi korak. Radna verzija je Dijagnostika employer brenda, mada mi to zvuči previše ozbiljno. 🙂
Probaću da vas uputim u proces utvrđivanja zrelosti vaših employer branding procesa jer bi to trebalo da bude vaš prvi korak.
Hajde da vidimo gde smo, kako bismo imali fokusirane prve korake za dalji razvoj.
Koje sve faze postoje?
Nedavno sam čitala tekst na Ph.Creative blogu koji se bavi baš ovom temom. Iz cele ove priče bih preuzela nazive faza jer su mi nekako baš lepo struktuirane.
Prirodno, kao i kada posmatramo bilo koju drugu krivu, i ova ima neki svoj rast, zrelost i pad. Ono što je dodatna vrednost jesu izazovi koji se mogu pojavljivati u svakoj fazi i njih treba da budemo svesni u svakom trenutku. Tu su naravno i potencijalni izazovi u svakoj fazi koji posebno naglašavaju našu sinergiju sa HR-om, marketingom, PR-om i comms timovima.
Manje je važno kako ćemo koju fazu nazvati i oblikovati. Fokus treba da nam bude razumevanje da same faze postoje, da postoje one koje se nalaze ispred nas i one treba da nam budu ambicija. Ne možemo na maraton ako jedva trčimo 5km. 🙂
Dakle, želimo da postignemo pravilno i zdravo postavljanje očekivanja ka sebi i ka našoj organizaciji.
Zašto je važno razumeti gde se trenutno nalazite?
Čim ste ovde, vidite neku vrednost. Međutim, hajde da utvrdimo te razloge.
1. Hajde da kažemo NE frustraciji i nerealnim očekivanjima
Kao što sam već spomenula, maraton je ozbiljan zalogaj i rekla bih da je razvoj employer brenda jedna maratonska trka. Često imamo pritisak sa raznih strana da ostvarimo neke rezultate, drugi zavise od nas i tu smo izuzetno rastrzani između toga šta je hitno i bitno i šta je zaista bitno dugoročno. Utvrđivanje naše trenutne pozicije rešava mnogo toga: očekivanja internih stejkholdera, dizaniranje ciljeva i postavljanje zdravih ambicija koje će nas pokretati, a ne frustrirati.
2. Fokus u razvoju procesa
Možda zajednička stvar mnogima koji se bave razvojem employer brenda je interesovanje za implementaciju raznolikih aktivnosti koje su nam na prvu loptu zabavne i vredne. Nekako smo okruženi mestima koja mogu da nas inspirišu. Koje aktivnosti od svih tih zapravo treba da implementiramo i zašto? Ovaj proces može doneti mnogo jasnoće u postavljanju prioriteta.
3. Kvalitetna refleksija
Mnoštvo dešavanja i procesa utiče na to gde ćemo se tačno naći kada je zrelost employer branding procesa u pitanju. Ovaj proces nam omogućava da osvestimo koji su najvažniji stejkholderi, gde treba da razvijamo nove sinergije i na koji način možemo da proaktivno pristupamo inicijativama koje je potrebno pokrenuti.
4. Razumevanje šire slike
Baš taj employer brend koji razvijamo nije tu samo zbog ove godine, niti zbog naredne. Takođe, dešavanja koja su prethodila našim analizama utiču na našu trenutnu reputaciju. Ne postoji quick win i odgovornost svih zaposlenih je umešana u razvoj svakog employer brenda. Kada prolazimo kroz ovaj proces imamo prostor i priliku da osvestimo sve ove teme i da zdravije pristupimo načinu unapređenja procesa.
Kako da se postavite u koordinatnom sistemu?
Pitanje od milion dolara. Ili više? 😀
Preneću vam na koji način ja pristupam ovom procesu. Svakako verujem da je moguće da se prilagodi, čak i da je poželjno.
Za svako pitanje je potrebno definisati do trenutni status koji može glasiti: “ovo sada ne pratimo”, ili “radili smo analizu u 2021. godini” ili “planirano je za Q2 2023”.
Takođe, važno je podeliti na koji način dolazite do informacija (nekad je potrebno izvući podatke iz postojećih resursa, a nekada je potrebno uraditi naknadnu analizu ili radionicu gde će se inputi sakupiti). Ovo će vam pomoći da predvidite vreme koje je potrebno za celu ovu analizu.
Zatim je za svako pitanje potrebno napisati glavni zaključak sa kojim dalje možete da radite procenu zrelosti.
1. Uvid u interne procese i employee experience
a. Kako izgleda zadovoljstvo zaposlenih i na koji način prikupljamo podatke
b. Kako izgleda engagement (angažovanost) zaposlenih i na koji način prikupljamo podatke
c. Kakve su nam analitike: fluktuacija, rast, razlozi odlaska zaposlenih, …
d. Kakav nam je eNPS score
e. Da li postoje specifičnosti našeg posla (proizvoda / usluge) koje utiču na iskustvo zaposlenih i kako
f. Kakav nam je performans kanala i na koji način smo privukli zaposlene koji su nam lojalni
2. Uvid u način privlačenja talenata i candidate experience
a. Šta nam kažu recenzije (Joberty, HelloWorld, Ogledalo firme)
b. Kakav nam je sadržaj na mrežama (na šta publika najviše reaguje, koji sadržaj nam konvertuje publiku na career stranicu)
c. Kakav je sentiment na društvenim mrežama i kakve komentare publika ostavlja
d. Kako izgleda proces regrutacije i koje metrike tu pratimo (performans kanala, kvalitet kanala, kvalitet kandidata, time to hire, % prihvaćenih ponuda)
e. Šta nam kandidati kažu na intervjuima (kvalitativno istraživanje)
f. Kakav je response rate na anketu u vezi zadovoljstva kandidata i kakav je cNPS score
3. Uvid u biznis procese i pravac koji nas može strateški usmeriti
a. Kako definišemo naše klijente/kupce
b. Zašto naši klijenti/kupci biraju baš nas
c. Na koji način klijenti/kupci utiču na naš brend i obrnuto
d. Da li su naši klijenti/kupci zadovoljni i kako dobijamo feedback od njih
e. Koji je naš biznis kontekst i kakve su nam ambicije (posebno kontekst tekuće godine za koju kreirate plan)
f. Koje su naše ključne kompetencije i u čemu smo najbolji
g. Kako naš corporate brend komunicira i gde
Kada odgovorite na sva ova pitanja, potrebno je da procenite gde se trenutno nalazite, gde želite da budete za 3 godine, a gde želite da budete u predstojećoj godini.
I, naravno, kreirate adekvatne ciljeve i akcije koje će biti vaš naredni fokus. 🙂
Ne postoji jasna kvantifikacija zrelosi kao i egzaktan način da procenite gde se tačno nalazite. Ovaj proces će vam pomoći da osvestite i mapirate sve ključne procese koji su važni za izgradnju vašeg employer brenda i da adekvatno postavite očekivanja ka sebi i najvažnijim stejkholderima.