Inspirisana temom Brand magazina „Korisnik u centru pažnje – mit ili praksa“ želim da se osvrnem na korisnike HR i employer branding procesa. Naši „korisnici“ su zapravo naši zaposleni i dalje u tekstu možete pročitati šta se dešava kad su nam zaposleni u centru procesa, kako ovakav način razmišljanja dovodi do dugoročno održivih procesa i koji su saveti za uvođenje ovakvih praksi.
Human centricity kao pojam
Sve češće se u literature pojavljuje pojam human centric organizacija ili procesa. Suštinski se ovaj pojam odnosi na organizacije ili procese koji u svom centru imaju ljudske potrebe — kako klijenata, tako i zaposlenih.
Kada su zaposleni u pitanju, ovaj pojam je izuzetno aktuelan i u praksi podrazumeva da donosimo odluke i prakse sa našim zaposlenima (ne za naše zaposlene). To u praksi znači da ih uključujemo u ko-kreiranje i stvaranje, da sa njima testiramo koncepte i da ih uključujemo da budu aktivni igrači u osmišljavanju rešenja. Samim time direktno razumemo perspektivu zaposlenih i aktivno uključujemo sve njihove potencijale u rast organizacije.
Posebna aktuelnost oko ove teme se pojavila uoči pandemije, kada je bilo neophodno da razumemo potrebe zaposlenih kako bismo osigurali održivost naših biznisa.
Takođe, human centricity podrazumeva da donosimo odluke koje će dugoročno doneti benefit našim zaposlenima i uticati na poboljšanje njihovog iskustva generalno.
Kako je ovo povezano sa employer branding-om
Ukoliko se osvrnemo da je ključna uloga employer branding menadžera upravljanje iskustvom zaposlenih kao i upravljanje iskustvom kandidata, što donosi dugoročne rezultate, prirodno možemo zaključiti da su sva načela human centric procesa nešto što bi dugoročno imalo sjajne efekte.
Konkretno prakse koje mogu doneti vrednost vašim employer branding procesima, a da dolaze iz human centric pravca:
- Dizajniranje iskustva zaposlenih i iskustva kandidata uz upotrebu alata i zajedničkiu saradnju sa zaposlenima;
- Kreiranje obećanja koje ćete strateški komunicirati i koje će vam omogućiti konkuretnost na tržištu (EVP);
- Osmišljavanje well-being programa za zaposlene kao i paketa benefita koji će biti prilagođeni njihovim potrebama;
- Profesionalni razvoj zaposlenih koji će odgovarati njihovim potrebama i koji će pratiti promene na tržišu i u industriji;
- Kreiranje modela rada i prilagođavanje fleksibilnih uslova potrebama zaposlenih;
- Osmišljavanje zajedničkih aktivnosti u stručnim zajednicama i kreiranje CSR strategije.
Šta su dugoročno održivi procesi i kako merimo njihovu efikasnost
Dugoročno održivi procesi su oni procesi koji imaju određenu predvidivost i procesi koji donose rezultate i promene koje su potrebne nekom sistemu.
Kada pričamo o human centric procesima koji su okrenuti potrebama zaposlenih, očekujemo da nas ovakve prakse adekvatno podrže u upravljanju promenama i ostvarivanju ambicija koje smo kao kompanija zacrtali. Bez obzira na to šta vam je u ovom trenutku biznis fokus, na kraju dana vaši zaposleni daju vrednost vašim klijentima, kupcima ili korisnicima. Prateći potrebe i iskustvo zaposlenih, možemo direktno uticati na zadovoljstvo klijenata kao i njihovu lojalnost. Verujem da i u biznisu imate kratkoročne i dugoročne, tako ih imamo i u employer branding-u i u svim HR procesima.
Primeri dugoročnih metrika bi bili: fluktuacija zaposlenih, eNPS score, efikasnost, angažovanost zaposlenih, postotak preporuka, profitabilnost i recenzije na portalima za oglašavanje.
Kako negovati procese i postati human centric organizacija
Human centric organizacije uglavnom nastaju sa namerom i strateškom odlukom da to postanu. Dakle, potrebno je da prvo vidite vrednost u ovakvoj filozofiji, pa da onda nakon toga započnete transformaciju.
Definitivno je u pitanju maratonska trka, a evo nekoliko saveta koje možete odmah primeniti:
- Mapirajte glavne motivatore za primenu ovakvog pristupa i šta očekujete da se u vašoj organizaciji promeni (koje rezultate vidite dugoročno);
- Analizirajte postojeće podatke koje imate i utvrdite trenutno stanje iskustva zaposlenih i iskustva kandidata;
- Prioritizujte faze iskustva zaposlenih i iskustva kandidata koje je potrebno trenutno unaprediti;
- Organizujte se u radnim grupama i uključite zaposlene u brainstorming i kreiranje rešenja;
- Uvedite nove metrike koje vam mogu pomoći u praćenju promena.
Tekst originalno objavljen u Brand magazinu